Bärplockare av stora mått


När jag är stolt över att jag har plockat en hink körsbär är det ingenting. Det kan jag lova.

Chayanan har plockat 80 kilo (150 liter) blåbär på fyra dagar.
Hur gör hon lilla flitiga människan??

Jag har funderat på om vi svenskar är ovanligt bortskämda som förväntar oss att bidragen ska ramla i huvudet på oss.
Polacker och thailändare tar saken i egna händer och fixar det själv.
Flitiga, snabba och arbetssugna går de ut i skogen och plockar sig en inkomst med stöd av vår svenska allemansrätt.
De behöver inte "välja mellan mjölk och potatis" de plockar sig till båda sorterna. De som köper kantareller betalar just nu 80 kronor kilot. Jag tror att vi har en del att lära.

Chayanan är utbildad lärare...men här får hon inga jobb som lärare.

Kommentarer:

1 Anonym:

Vart hittar man 150 liter körsbär???

2 Karin:

Bengt har plockat bigaråer - mums - så söta och goda - men svåra att "skala"

3 Olle Q:

Härligt att höra om personer som klarar sig på egen hand.

Allt går...och lite därtill...bara man vill...och inte är så förbaskat bortskämd och bekväm.



Olle Q

4 Anonym:

Men plocka bär... som är så j.... tråkigt! Det finns mycket annat jag skulle företa mig utom det. Bra jobbat av din vän! Plocka svamp är däremot kul, fast jag är för egoistisk för att sälja dem när jag väl hittat dem. Fast nu under semesterns skälvande sista timmar så filosoferar jag ändock kring meningen med att förvärvsarbeta minst åtta timmar om dagen :-) Jag har ju inte tid!!! Kram, Inger

Kommentera här: