Liftarna som gjorde min dag lite gladare

När jag träffade Jorma för 34 år sedan ägnade vi första sommaren åt att lifta runt i Danmark.
Den sommaren gav mersmak..så året därpå liftade vi genom Europa och ner till Grekland.
Vi var borta i tvåmånader och mötte en rad fantastiska människor.
Vi sov också bredvid autobahn med tamponger i öronen för att ta bort den värsta udden av bilar som susade förbi. Vi hamnade också hos en mysko taxichaufför i Ruhrområdet där vi sov med kniv under kudden (helt i onödan) och vi baxnade under tjocka duntäcken hos vinodlaren Manfred i Wurzburg efter att ha legat på bastunderlag längs vägarna i flera månader.
Därför tar jag gärna upp liftare som står efter vägarna med sina tunga välfyllda ryggsäckar. Alltid är de på väg någonstans och väldigt ofta reser de dit slumpen för dem...ofta till fina platser, underliga platser och spännande platser som de inte visste fanns. Jag älskar det där oplanerade sättet att resa...att vara öppen för alla spännande förslag. Det är när livet är som allra bäst.
De två jag tog upp idag...tjejen och killen till höger är från Danmark och Frankrike. De skulle möta upp sina liftarkompisar so(som de har lärt känna under vägen) vid Mickelsön i Grums. Med en vägbeskrivning som inte var den allra bästa, men som funkade.
Det här gänget gjorde faktiskt min dag lite gladare, just för att de är på väg, och att de gör saker på sitt sätt.
När jag frågade hur de hade hittat just den här vägen ( tre kilometer från huvudleden) svarde de:
– Vänliga människor på vår väg har visat oss denna fina plats att övenatta på. Och förresten...vilket fantastiskt land ni har. Ert land är så vackert.

Kommentera här: