Korsetter på von Echstedtska gården



Under helgen körde jag ner Elina och hennes häst Lizton till Skåne. Där ska de vara på praktik under en månad.
Mocka boxar, fordra hästar, bära halm, longera hästar för mat och husrum under fyra veckor. Vad som driver hästtjejerna vet jag faktiskt inte. Kärleken till hästen kanske.

På vägen hem från vackra Skåne-land svängde jag in i Kila...i Säffle kommun...för att titta på den fantastiska utställningen av Ove Harder Finseth "Glansen vid hjärtat - Glöden i rummet". Det är han som har designat Mette-Marits brudklänning i Oslo. Här har han skapat en korsett för varje rum i den gamla 1700-tals karolinergården.
Ett ord gäller - fantastiskt.

Dessutom lyssnade jag på aftonmusik på tunet. En stråkkvartet som spelade musik och herrgårdsdansare som dansade så att jag skulle förstå hur det kunde vara på 1700- och 1800-talet på denna gård. Historia ska upplevas med alla sinnen, säger Khäty Nilsson, intendent för Värmlands Museum och på von Echstedtska gården.