Kvinnligt och manligt - en reflektion

Det är konstigt när man arbetar för att:

- kvinnor ska ta sin del av samhällets resurser i anspråk.
- kvinnors kompetens ska tas tillvara i samhället.
- kvinnors och mäns insatser ska värderas lika.

Att man då ska förväntas göra allt arbete ideellt och att det är självklart. Att det ska ta minst en heltidstjänst till.
Tänk, jag tycker att det är konstigt, och ändå är det det jag och många andra kvinnor och män gör för att få till en förändring.

Har någon laddat hem LRF:s undersökning från 2009? Den som heter "Den osynlige entreprenören".
Den berättar om en stockkonservativ bransch där kvinnor är osynliga entreprenörer bredvid sina traktorkörande män. Och där enda sättet för en kvinna att få bli ägare till ett jordbruk är att göra som i Hollywood - att ligga sig till det. Det andra sättet är att se till att man bara har systrar i familjen.

Jaha, det var dagens feministiska inlägg från en som tycker att den bästa arbetsgruppen är den med lika många män som kvinnor. En som tycker om att arbeta med människor, inte kvinnor eller män, och att båda sorter behövs. Därför ska jag nu gå ut och köra min egen traktor för att det behövs.
Vad tänker du göra idag?

Kommentarer:

1 Inger:

Kvinnor är psykiskt starkare och segare än män. Därför detta ständiga osynliggörande, genom århundradena. Undrar om jämställdheten var lika orättvis när vi var jägare och samlare på savannen, eller om vi utvecklat dessa maktstrukturer efter att vi började odla och vilja äga mark?



Jag äger en traktor, men har aldrig kört den. Däremot har katten något robust att ligga och sova i.

//IF

Kommentera här: