Från förskollärare till skogsarbetare

Efter 23 år som barnskötare bytte Mia Jonsson från Kangerud, Grums ut pedagogiken mot röjsågen. Sedan två år tillbaka driver hon nu skogsgården tillsammans med sin man Olov och kan inte tänka sig något bättre.


Det var för drygt två år sedan som Mia fick för sig att provköra en av röjsågarna för att avlasta maken som hon fastnade i yrket.

– Olle var med om en svår fallolycka för drygt tre år sedan och jag tänkte att jag skulle hjälpa honom innan han var helt återställd, berättar Mia. När jag väl hade provat insåg jag hur roligt och intressant det var. Då tog jag tjänstledigt från min anställning på förskolan för att kunna arbeta fullt ut i skogen.

Kvinnor som är företagare i de gröna näringarna görs osynliga såväl i statistik över de gröna näringarna både i forskning och i företagandet. Därmed blir kvinnors förutsättningar att starta och driva företag inom dessa näringar också osynliggjorda. Kvinnor har i alla tider utfört en rad arbetsuppgifter på lantbruket och i skogen men dessa har inte alltid räknats som riktigt arbete. Men Mia är en kvinnlig skogsägare som vägrar vara osynlig.

– Det var en skön känsla att säga upp sig. Även om jag frågade mig själv om jag gjorde rätt, säger Mia. Men fördelarna väger upp nackdelarna. Jag kan själv välja vad jag vill göra och när, och den stora bonusen är att jag får jobba med kroppen. Jag kör tre till fyra timmar om dagen i skogen med röjsågen. Mer orkar jag inte vilket är lite surt eftersom ofta jag vill fortsätta en hel dag. Skillnaden i styrka och muskler mellan kvinnor och män blir påtaglig just i detta arbete även om jag skulle vilja att det inte var så. För att kunna arbeta länge måste jag hålla kroppen tränad och bygga muskler. Det räcker inte med att bara köra röjsågen. Jag måste få upp pulsen ordentligt ibland därför tränar jag genom att springa.

Att lära sig sköta skog tar tid. Mia har gått en del utbildningar genom LRF och Mellanskog bland annat skogskurser och bokföring.

– Jag lär mig en bit i taget och vi har en bra kontakt med Mellanskog, så det ska nog gå bra. Nästa steg i skogsbruket är att jag ska gå en kurs i motorsågshantering och därefter köpa en lättare motorsåg. Eftersom vi avverkar allt själva är tanken att jag ska kunna arbeta lika mycket med den biten.

– Vi är nog rätt ovanliga för är lika delaktiga i allt och driver företaget tillsammans. Jag kan lika gärna lasta ved eller göra eld i pannan medan Olov står inne och bakar, säger hon. Vi arbetar sida vid sida oavsett vilken arbetsuppgift det gäller.

Kommentera här: